Vrijwilligers aan het woord: gastdocenten Monique en Céline

Vereniging Kinderkanker Nederland kan niet bestaan zonder haar vele vrijwilligers. In ’Vrijwilliger aan het woord’ stellen wij onze vrijwilligers voor en vertellen zij waarom zij zich inzetten voor de vereniging.  In deze editie Monique Riem en Céline Engelen, die als vertegenwoordigers van onze vereniging, gastcolleges verzorgen voor aankomende artsen en verpleegkundigen.

Aan wie geven jullie de gastlessen?

Monique: ‘Onze doelgroep bestaat onder andere uit studenten van de Radboud Universiteit in Nijmegen van de opleidingen Geneeskunde en Biomedische Wetenschappen. Vanuit hun opleiding leren de studenten verschillende ervaringsdeskundigen en patiëntenverenigingen kennen, en zodoende komt ook Vereniging Kinderkanker Nederland aan bod. Daarnaast geven we ook les bij de opleiding HBO-Verpleegkunde aan de Hogeschool van Utrecht, aan de Academy van het Prinses Maxima Centrum en het UMCU, specialisatie kinderoncologie- verpleegkundigen.’

Céline vult aan: ‘We doen dit samen met onze coördinator, Marguerite de Beaufort, tevens oudersteuner bij de vereniging. In ons gastcollege vertegenwoordigen we ieder onze eigen achterban; Marguerite praat vooral vanuit de rol van een ouder van een tiener met kanker, Monique legt de nadruk op brussen, en ikzelf spreek vanuit mijn ervaringen als survivor.’

Hoe zitten de lessen in elkaar?

De opzet verschilt per locatie, omdat de groep in Utrecht bijvoorbeeld kleiner is dan in Nijmegen. Monique: ’Na het voorstellen, starten we altijd met de vraag of iemand in de groep ervaring heeft met kinderkanker. Het is fijn om meteen een sfeer te creëren waar ervaringen gedeeld kunnen worden en vragen mogen worden gesteld. Vervolgens vertellen we over de vereniging en wat deze biedt aan haar leden. Tot slot vertellen we over onze ervaringen, ieder vanuit onze eigen invalshoek.’

‘Bij de Radboud Universiteit gaan we daarna uiteen in drie groepjes voor meer interactie’, vertelt Céline. ‘In de gesprekken die dan volgen, mogen alle vragen worden gesteld die ze als arts later wellicht niet meer kunnen of willen vragen. Na twintig minuten wisselen we, totdat ze bij ons alle drie zijn geweest. Zo worden ze niet alleen met een patiënt geconfronteerd, maar ook met de naasten. Na de groepsgesprekken komen de studenten weer samen en praten we met elkaar na over wat ze meenemen uit het college. In Utrecht worden geen subgroepen gemaakt en doen we de vragenronde plenair.’

Waarom zijn deze gastlessen belangrijk?

Monique en Céline vertellen dat de lessen grote indruk maken op de studenten. ‘Tijdens de eerder genoemde vragenronde kan het alle kanten op gaan’, aldus Monique. ‘Er komen soms hele wonderlijke gesprekken tot stand, en al zit er elke keer maar één iemand tussen die later nog eens aan ons terugdenkt, dan hebben we ons doel bereikt.’

De studenten vertellen dat het hele waardevolle lessen zijn. Céline voegt toe: ‘In mijn verhaal sta ik vooral stil bij de late effecten die in elke fase van het leven nieuwe uitdagingen met zich mee kunnen brengen. Ik hoor als reactie daarop vaak terug dat ze dingen hebben gehoord waar ze eerder niet bij stil hebben gestaan. Onze gastles is dan echt een eye-opener.’

Ook geïnteresseerd in een gastles? Neem dan contact op met de Vereniging Kinderkanker Nederland.

Tekst: Kelly Kruijs

Steun ons werk

  • Ouders, kinderen, jongeren en
    survivors blijven steunen
  • Werken aan betere zorg en nazorg
  • Kinderen steunen met de Kanjerketting

 

Ontvang als eerste handige tips en informatie

  • Op de hoogte van acties
  • Ontvang het laatste nieuws